073

VNAV Descent


The FMC calculates a top of descent (T/D) point based on the first descent altitude constraint programmed into the LEGS page.
FMC は降下開始地点 ( T/D ) を LEGS ページでプログラムされている最初の降下高度の強制を元に計算します
The T/D is calculated by the FMC based on an IDLE descent path to cross the first restricted waypoint at the programmed speed and altitude.
T/D は FMC により最初のスピードと高度のプログラムがされ、制限されたウェイポイントを通過時 IDLE 降下パスを元に計算されます
If more than one altitude restriction exists in the LEGS page on descent, the FMC calculates a VNAV path for the subsequent waypoints.
もし降下について LEGS ページにひとつでも高度制限があれば、FMC はそれに続くウェイポイントのための VNAV パスを計算します
This subsequent path may or may not require an IDLE power descent.
この後に続くパスは IDLE パワー降下を要求するか、しないかもしれません




Pressing the VNAV key on the FMC keyboard prior to the T/D displays the VNAV cruise page.
T/D が VNAV クルーズページに表示される前に FMC キーボードの VNAV キーを押します
To get to the VNAV descent page, press the NEXT PAGE key on the FMC keyboard.
VNAV 降下ページが表示されたら、FMC キーボードの NEXT PAGE キーを押します
The VNAV descent page shows speed and altitude information for the descent.
VNAV 降下ページは降下のためのスピードと高度情報を表示します


074

The VNAV descent page breaks down as follows:
VNAV 降下ページは次のように分類されます

E/D AT: The E/D is the waypoint that marks the end of the calculated VNAV descent path.
E/D は VNAV 降下パスの計算が終了されたウェイポイントです
It is not displayed until the aircraft reaches the T/D.
飛行機が T/D に到着するまでは表示されません

AT KERNO: This shows the waypoint name and crossing altitude of the current VNAV descent restriction.
これはウェイポイント名と現在の VNAV 降下制限での通過時の高度を表示しています
This is not displayed until the aircraft is descending.
これは飛行機が降下するまで表示されません

ECON SPD: This block contains the speed at which the descent is to take place.
このブロックは降下が起こるスピードを含んで表示されます
Unless manually changed by the pilot, this speed is the FMC calculated economy speed for the descent.
パイロットによりマニュアルで変更されない限り、このスピードは降下のため FMC で計算された経済スピードです
This speed can be changed just like on the VNAV cruise page.
このスピードは VNAV クルーズページとちょうど同じように変更することができます
Manually updating the speed prior to descent causes the descent path to be recalculated.
降下の前にマニュアルでスピードがアップデートされた場合は、その結果、降下パスは再計算されます

SPD TRANS and SPD RESTR: These blocks are similar to the ones found on the climb page for entry of additional speed constraints in the descent.
これらのブロックは降下時のスピード強制の追加の入力のためのクライムページと同じようなものです

DES DIR>: Pressing the “DES DIR>” prompt at the 6R LSK causes the FMC to ignore all LEGS page altitude restrictions and descend directly to the AFDS MCP altitude.
6R LSK "DES DIR >" プロンプトを押すと、その結果、FMC は全ての LEGS ページの高度強制を無視し、AFDS MCP 高度にダイレクトに降下します
Using this feature eliminates the need to manually remove altitude restriction from the LEGS page when a direct descent clearance is received.
これはダイレクトでの降下許可を受信した時、LEGS ページから降下強制をマニュアルで削除する必要が無いことが特徴です




We previously discussed how to program altitude constraints into the route for our arrival into KLGA.
前にここでの例の KLGA 空港への到着のためのルート内での高度強制のプログラム方法について説明しました
The very first altitude constraint on the arrival into KLGA is to cross KERNO at FL260.
KLGA への到着で、とても早い高度強制は KERNO の FL260 での通過です
The FMC has calculated an idle descent path to KERNO and finds that the T/D is just after the OTT waypoint.
FMC は KERNO へのアイドル降下パスを計算し、OTT ウェイポイントの丁度後に T/D を見つけました
The T/D point is shown on the EHSI as a green circle on the route with a T/D label.
T/D ポイントは EHSI 上でグリーンの円で T/D のラベルでルート上に見えます
The aircraft’s relative position to the T/D is displayed on both the PROGRESS page and the VNAV cruise page after all step climb points (if any) have been reached.
飛行機の関係する T/D への位置は PROGRESS ページと VNAV クルーズページの両方に到着した全てのステップクライムポイントの後に表示されます
In the picture at right, the T/D is shown to be 74NM in front of the aircraft and will be reached at 1949Z time.
右の絵で、T/D は飛行機の前方 74 NM に見え、1949Z 時間に到着する予定です

As the aircraft nears the T/D point, the AFDS MCP altitude must be set to match the new VNAV target altitude.
飛行機の T/D ポイントのそばで、AFDS MCP 高度は新しい VNAV ターゲット高度にマッチするよう設定しなければなりません
A scratchpad message “RESET MCP ALTITUDE” is generated if the MCP has not been reset.
スクラッチパッドに "RESET MCP ALTITUDE" とメッセージが出たら MCP はまだリセットされていません
If the MCP altitude is not reset prior to the T/D, the AFDS removes VNAV mode and enters ALT HOLD mode.
もし MCP 高度が T/D より前にリセットされていなければ、AFDS は VNAV モードをはずし、ALT HOLD モードにします
This occurs because the AFDS will not allow VNAV to fly away from the MCP selected altitude.
これが起こる理由は、AFDS は MCP の選択された高度から離れて飛行することができないからです

In our example, we have reset the MCP altitude to 26000 feet to match the crossing restriction entered into the LEGS page.
ここでの例では、MCP 高度を 26000 フィートに LEGS ページで入力した制限を通過することにマッチするようにリセットします
When the aircraft reaches the T/D point, it initiates a descent on the VNAV path.
飛行機が T/D ポイントに到着した時、VNAV パスで降下を始めます
The VNAV path indicator pops up on the EHSI.
VNAV パスは EHSI 上にポップアップ表示されます
As long as the aircraft remains on the calculated path, the AFDS remains in VNAV PTH mode during the descent.
飛行機が計算されたパスにとどまっている限りは、AFDS は降下の間 VNAV PTH モードにとどまります
If the aircraft wanders off the path because of pilot intervention or unexpected winds, the AFDS enters VNAV SPD mode to try and catch the path again.
もし、飛行機がパスでワンダーオフ ( パイロットの介入または予期しない風で ) した場合は、AFDS は VNAV SPD モードになりパスをもう一度つかまえようと試みます


075

It is possible for VNAV to get high on the descent path and unable to make a crossing restriction.
降下パス上で VNAV が高い高度になってしまったら、制限で通過することはできません
If this occurs, additional drag may be required to re-capture the VNAV path.
もしこれが起こったら、追加の反対の力が VNAV パスを再度捉えるために必要になります
The pilot has to deploy the speed brakes in this case until catching the path.
パイロットはこのケースでのパスを捉えるまでスピードブレーキを展開させます




In our example, we have an additional crossing restriction at the SOMTO waypoint.
ここでの例で、SOMTO ウェイポイントでの通過時の制限を追加してみます
The FMC has calculated a descent path between KERNO and SOMTO because these two waypoints have altitude restrictions.
FMC は KERNO と SOMTO の間の降下パスを計算されています。なぜならば、これらの 2 つのウェイポイントには高度制限があるからです
To enable VNAV to continue its descent on the VNAV path after KERNO, the AFDS MCP must be set to the lowest descent constraint altitude.
VNAV が KERNO の後の降下の VNAV パスを続けるには、AFDS MCP は強制の高度より低い降下をセットしなければなりません
In our example, we must cross SOMTO at 13000 feet.
ここでの例では、SOMTO を 13000 フィートで通過しなければなりません
If we enter 13000 into the AFDS MCP, the aircraft shall descend all the way down to 13000 feet on the VNAV path to SOMTO.
もし AFDS MCP で 13000 を入力したら、飛行機はずっと降下を続け SOMTO への VNAV パス上で 13000 フィートに降下します

If no further altitudes are entered in the LEGS page, VNAV will be removed and the AFDS will enter ALT HOLD mode after crossing the SOMTO waypoint.
もし LEGS ページに入力されたそれより遠くの高度が無い場合は、SOMTO ウェイポイントの通過後 VNAV は外されて、AFDS が ALT HOLD モードにされます
However, if additional altitude restrictions are entered into the LEGS page the FMC will calculate a VNAV path to those points as well.
しかしながら、もし追加の高度制限が LEGS ページに入力されていたら、FMC はそれらのポイントと同じように VNAV パスが計算されます
The key point to remember is to match the AFDS MCP altitude to the lowest altitude restriction in the LEGS page to allow VNAV to continue its descent on the VNAV path.
覚えるキーポイントは LEGS ページでの高度制限より低い高度が AFDS MCP 高度とマッチすることは VNAV パスで降下を続ける VNAV を許します
The aircraft always levels off at the highest of the LEGS page altitudes or the AFDS MCP altitude.
飛行機はいつも LEGS ページの高度または AFDS MCP 高度よりも高い高度でレベルオフします

When calculating the descent path, the FMC also takes into account speed restrictions in the descent.
降下パスを計算した時、FMC はこうかのスピード制限も考慮に入れます
Normally, the descent path is calculated based on the speed entered in the VNAV descent page.
通常は、降下パスは VNAV 降下ページに入力されたスピードを元に計算されます
In the absence of manually entered speed restrictions, the FMC automatically calculates a speed restriction in the descent based on the SPD TRANS listed on the descent page.
マニュアルでのスピード制限の入力が無いので、FMC は自動的に降下ページに表示される SPD TRANS を元に降下のスピード制限を計算します
In our example, the FMC plans to reduce to 240 knots below 10,000 feet.
ここでの例では、FMC は 10,000 フィート未満では 240 ノットに下げる計画をします




If a speed restriction is entered into the LEGS page, VNAV calculates a path that allows the aircraft to cross the restricted waypoint at the entered speed.
もしスピード制限が LEGS ページに入力されている場合は、VNAV のパスの計算は飛行機が入力されたスピードで制限されたウェイポイントを通過することを許します
To demonstrate this in our example, we enter a speed/altitude restriction for the last waypoint on the arrival of 210/6000.
ここでの例のデモで、210/6000 のアライバルの最後のウェイポイントの速度/高度制限を入力します
This causes VNAV to calculate a descent path from SOMTO to PROUD that takes into account the planned speed reduction to 240 knots through 10,000 feet and also the speed restriction of 210 knots at PROUD.
このケースでは VNAV の SOMTO から PROUD までの降下パスの計算は、10,000 フィートを 240 ノットで通過し PROUD でのスピード制限は 210 ノットと計画します
All waypoints between SOMTO and PROUD now have prediction data displayed based on the calculated descent path.
SOMTO と PROUD の間の全てのウェイポイントは降下パスの計算を元に予測され表示されます

The prediction data shows that the VNAV descent will take place at the ECON speed until reaching 10,000 feet where it transitions to 240 knots.
予測データは VNAV 降下が 10,000 フィートに届くまで ECON スピードにされます。トランジッションの 240 ノットです
Then sometime after the IBECU waypoint, VNAV will slow the aircraft down to cross PROUD at 210 knots.
それから時々、IBECU ウェイポイントの後、VNAV は飛行機が PROUD を 210 ノットで通過するように遅くします