008
FMC PROGRAMMING
FMC プログラミング
Now that you are familiar with the FMC layout
and controls we can discuss how to program
the FMC for flight.
FMC のレイアウトとコントロールについて。フライトのための
FMC のプログラム方法について
For our discussion we will demonstrate a
flight from KDFW (Dallas/Fort Worth, TX)
to KLGA (LaGuardia, NY).
このデモによって説明します。KDFW ( ダラス/フォートワース空港、テキサス
) から KLGA ( LaGuardia、ニューヨーク )
Every function required to operate the FMC
is touched upon in this discussion.
どの FMC の操作を供給する機能もここで触れています
After reading through this section you should
have a good understanding of how the FMC
operates.
このセクションを読み終えたら、FMC 操作の方法がきっと理解できていることでしょう
It is important that you have reviewed and
understand how the other components of the
767 panel operate prior to learning the FMC.
重要なのは、FMC の学習の前に 767 パネル操作の構成、部品等を理解、復習しておくことです
Especially important is an understanding
of the AFDS, EFIS and IRS systems, since
these are all required for proper operation
of the FMC.
とくに重要なのは、AFDS、EFIS、IRS システムの理解です。これらは全て
FMC の適切な操作のために必要になります
Lets get started.
さぁ、はじめましょう
When you initially load the 767 panel, the
FMC unit is not displayed.
最初に 767 パネルを起動させると FMC ユニットは表示されていません
To display the FMC CDU, use the keyboard
combination <shift><6> or press
the FMC button on the main panel.
キーボードの <shift> <6> を押すか,メインパネルの
FMC ボタンを押して FMC CDU を表示させてください
The MENU screen shown at right is displayed
when the FMC is initially loaded.
FMC が最初にロードされると右側に MENU スクリーンが表示されます
Notice the “< FMC” prompt next to the
1L Line Select Key (LSK).
1L ラインセレクトキー ( LSK ) の横の "<
FMC" プロンプトに気がつくでしょう
Pressing the 1L LSK activates the FMC.
1L LSK を押して FMC をアクティブにしてください
The first page listed after the FMC is activated
is the IDENT page.
FMC の後に最初の画面がリストされ、IDENT ページがアクティブになります
The IDENT page lists information about the
software loaded into the FMC.
IDENT ページは FMC のソフトウェアローディングについての情報をリストします
In the real aircraft, the accuracy of information
displayed on this page is extremely important
because incorrectly loaded FMC data can adversely
affect the operation of the FMC and the accuracy
of its data.
実際の飛行機では、このページの情報表示の正確さは極端に重要です。なぜならば、FMC
データの不正確なロードは FMC とそれらのデータの正確な操作に不利に影響を及ぼすからです
In our sim this page is nothing more than
a starting point.
このシム ( 767 パネル ) においてこのページは出発点にすぎません
The yellow boxes highlight two features used
for the preflight setup of the FMC.
黄色のボックスハイライトが 2 つあり、FMC
のプリフライト ( 飛行前 ) セットアップのために使用されます
The “<INDEX” prompt abeam the 6L LSK
indicates that pressing the 6L LSK displays
another screen.
"< INDEX" と表示されている 6L
LSK を押して、次のスクリーンにしてください
In this case, pressing the 6L LSK displays
the INIT/REF INDEX page.
このケースでは 6L LSK を押すと INIT/REF INDEX
ページが表示されます
This index permits the selection of all INIT/REF
pages available in the FMC.
このインデックスは FMC で可能な全ての INIT/REF
ページの選択の許可をします
Some of the pages listed in this index require
data input for proper preflight of the FMC.
このインデックスにリストされているページのいくつかは
FMC の適切なプリフライトのためにデータ入力を要求します
It is not necessary to access each page from
this index because of a feature we call the
“Preflight Status” feature.
このページからそれぞれのページにアクセスする必要はありません。なぜならば、"Preflight
Status" ページがあります
The “Preflight Status” feature takes the
pilot step by step through the pages required
to preflight the FMC.
"Preflight Status" の特徴はパイロットがステップバイステップでひとつづつ順番にページを通して
FMC のプリフライトの要求にこたえていきます
We already said that to properly preflight
the FMC you must visit some of the pages
listed in the INIT/REF index.
FMC の適切なプリフライトのために、INIT/REF
インデックスにリストされているいくつかのページに訪れなければなりません
Notice that we have highlighted the “POS
INIT>” prompt at the 6R LSK on the IDENT
page (pictured above).
IDENT ページ上の 6R LSK のよこに "POS
INIT >" プロンプトがハイライト表示されていることに気づくでしょう
( 以下の図 )
Pressing the 6R LSK displays the POS INIT
page.
6R LSK を押すと POS INIT ページが表示されます
This is the first page in the preflight sequence
that requires some data entry.
これはプリフライトシーケンスの最初のページで、いくつかのデータ入力を要求されます
On the POS INIT page, the prompt in the data
block abeam the 6R LSK is now labeled “ROUTE>”.
POS INIT ページ上で、6R LSK の真横のデータブロックプロンプトは
"ROUTE >" と書かれています
Pressing the 6R LSK this time displays the
ROUTE page (the second page that requires
data entry).
6R LSK を押すと、ROUTE ページが表示されます
( データ入力要求の 2 番目のページです )
After filling in the ROUTE data, the prompt
at the 6R LSK changes to “PERF INIT>”
and so on.
ROUTE データを入力後、 6R LSK のプロンプトは
"PERF INIT >" に変更されます
Continue to fill in data for each page displayed
and proceed to subsequent preflight pages
by pressing the 6R LSK.
それぞれのページのデータ入力を行い、6R LSK
を押すことにより続いて表示されるプリフライトページを進めて続けてください
The last page of the preflight sequence shows
the status of the preflight at the 6R LSK
position as either COMPLETED or INCOMPLETE.
プリフライトシーケンスの最後のページでは、6R
LSK ポジションに COMPLETED または INCOMPLETE
表示でプリフライトの状況を見ることができます
If the prompt says COMPLETED, this means
all required information has been entered
for proper operation of the FMC.
もしプロンプトが COMPLETED なら、全ての要求された情報が
FMC に適切に入力されたことを意味します
If the prompt says INCOMPLETE, this means
some required data is missing from one of
the pre-flight pages.
もしプロンプトが INCOMPLETE なら、データのいくつかの要求に対しプリフライトページのどこかがミス入力していることを意味します
To go back and review all preflight pages
in sequence, press the <INDEX prompt (6L
LSK) and then select the IDENT page using
the 1L LSK.
戻って、全てのプリフライトページシーケンスを見なおしてください。
6L LSK の "< INDEX" プロンプトを押して、1L
LSK を押して IDENT ページを選択します
Starting with the IDENT page, cycle through
the preflight pages using the 6R LSK until
you find a page with missing data.
IDENT ページで開始して、6R LSK を使ってミスデータのあるページを見つけるまでプリフライトページを循環します
Then continue through each page as before
until the word “COMPLETED” is displayed
at the 6R LSK position.
"COMPLETED" になるまでそれぞれのページを
6R LSK ポジションに表示させて続けてください
The concept explained above will become clear
as we explain the pre-flight programming
of the FMC.
コンセプトは FMC のプリフライトプログラミングの説明をクリアーにする説明を提供します
Remember that when starting at the IDENT
page of the FMC, there is always a prompt
displayed at the 6R LSK position that will
lead you through the preflight of the FMC.
FMC の IDENT ページをはじめた時、6R LSK ポジションにいつもプロンプトが表示され
FMC のプリフライトのあいだ導くことを覚えておいてください
Continue entering data on each page until
“COMPLETED” is seen at the 6R LSK position.
6R LSK ポジションに "COMPLETED"
と表示されるまでそれぞれのページへのデータ入力を続けてください
Now lets discuss the preflight pages and
the data entry required to correctly preflight
the FMC.
プリフライトページと FMC の正しいプリフライトに要求されるデータ入力について話しましょう
![]() |
![]() |